Астрономи вивчили холодну течію в скупчення Персея

Опубликованно 10.04.2018 11:21

Астрономи вивчили холодну течію в скупчення Персея

Астрономи детально вивчили будову спіральної структури в скупчення Персея, яку можна порівняти з холодними фронтами в атмосфері Землі. З\'ясувалося, що область зниженої температури не тільки існує вже третину віку Всесвіту, але і не згладжується з часом, зберігаючи чіткі межі. При цьому вона розділилася на дві частини, повідомляє стаття прийнята до публікації в Nature Astronomy.

Галактичні скупчення складаються з сотень, а іноді і тисяч галактик, які пов\'язані між собою гравітацією. Всі вони обертаються навколо центрального ядра, що представляє собою найбільш щільну частину системи. Коли два скупчення галактик стикаються між собою, галактики меншого за розміром скупчення починають рухатися до ядра, більшого за розміром скупчення, що змушує його центральну частину «коливатися». В результаті в міжгалактичному газі народжуються хвилі температури і щільності, які розходяться від центру у вигляді спіральної структури. Спостерігаючи за ними, дослідники можуть зрозуміти фізичні властивості міжгалактичної середовища, а також вивчити магнітні поля в скупченні.

Скупчення Персея вважається одним з найбільш масивних об\'єктів у Всесвіті на сьогоднішній день. Вперше його «холодний фронт» був помічений у 2012 році при аналізі знімків, отриманих телескопами ROSAT, Сузакі і XMM-Newton. Тепер спостереження, виконані космічної рентгенівською обсерваторією Chandra, дозволили команді астрономів під керівництвом Стівена Уокера (Stephen A. Walker) з Центру космічних польотів Годдарда вивчити його в деталях.

Головна особливість спіральної структури полягає в тому, що вона не згладилася з часом, як цього очікували вчені, а зберегла досить чіткі межі. Вона знаходиться на відстані двох мільйонів світлових років від центру і рухається зі швидкістю близько 480 тисяч кілометрів на годину. При цьому, за оцінками дослідників, «холодний фронт» існує близько 5 мільярдів років — для порівняння, вік Всесвіту складає 13,8 мільярда років.

Спіральну структуру можна назвати лише відносно холодною — її температура досягає 30 мільйонів кельвінів. Проте навколишній газ вже розігрітий до 80 мільйонів кельвінів. При цьому «фронт» поділений на два окремих фрагмента.

Дослідники припускали, що зовнішня межа «фронту» згладиться з-за взаємодії з міжгалактичного речовини і турбуленції, але цього не сталося. Він залишився все таким же «гострим» і розділився на дві частини. Результати свідчать про те, що в скупченні існують сильні магнітні поля, які зберігають різкість сторінок структури.

У минулому році астрономи відкрили один з найбільших сверхскоплений галактик серед відомих сьогодні. За формою воно нагадує стіну і простягається на 200 мегапарсек.