Зубний камінь розкрив секрет харчування середньовічних людей

Опубликованно 10.01.2019 15:00

Зубний камінь розкрив секрет харчування середньовічних людей

Говорячи про Середньовіччя, ми представляємо лицарські турніри, собори і замки. Але не менш яскравим артефактом тієї далекої епохи можуть бути і бактерії. Мікрофлора, що населяє порожнину нашого рота, призводить до накопичення тверднучого утворення нальоту і зубного каменю. Аналіз його складу у жителів середньовічної Європи розповів про їх життя, харчування і хвороби. Про це Джеспер Ольсен (Jesper Olsen) і її колеги з Копенгагенського університету пишуть у статті, опублікованій в журналі Nature Communications.

Вчені зібрали зразки зубного каменю біля останків 21 чоловіки з датської села Тьерби (Tj?rby), що жили тут між 1100 і 1450 роком (чоловічий імунітет демонструє більш виражену запальну реакцію, полегшуючи пошук і аналіз відповідних білків). Автори відзначають, що здоров\'я ротової порожнини у них залишало бажати кращого: у всіх досліджених останків виявилися ознаки ураження ясен (періодонтиту) і дрібні карієсні дупла, деякі люди встигли втратити частину зубів.

Але головне, вченим вдалося проаналізувати склад білкових включень, що збереглися в цьому щільному нальоті, за допомогою високочутливого методу мас-спектрометрії. У загальній складності було ідентифіковано більше 3700 білків, що потрапили сюди, наприклад, з їжею або з самого організму. Так, близько 50 молекул визначені як білки плазми крові — а значить, ясна нещасних кровоточили. Але левова частка (від 85 до 95 відсотків) білків виявилася результатом діяльності бактерій; на їх основі автори визначили близько 220 видів мікробів, що мешкали в ротовій порожнині середньовічних данців.

Бактерії, пов\'язані з розвитком хвороб ясен і зубів, виявлялися у всіх зразків. Проте видовий склад цих мікробів був різним, дозволивши вченим розділити останки на дві групи. Перша, більш численна, включала 16 осіб, мікрофлора яких була особливо шкідлива для зубів і ясен, і у семи з них дійсно збереглися сліди серйозних проблем з ними. У другій групі такі свідоцтва знайшлися лише в одного, так і загальний стан ротової порожнини і мікрофлори було у цих п\'ятьох краще.

Одні білки, що відклалися в їх зубному камені, вказали на присутність в основному помірно небезпечних Streptococcus sanguinis, а не куди більш шкідливих Streptococcus mutans. Білкові сліди запалення у цих чоловіків також свідчать про більш сильному, у порівнянні з основною групою, імунітет. Відмінностей у дієті або способі життя між тими і іншими не виявлено: судячи по всьому, різниця полягала лише в тому або іншому характері мікрофлори, поширеній у жителів середньовічної села.

Втім, склад зубного каменю — і мікрофлори — у всіх "піддослідних" був куди ближче один до одного, ніж до будь-яким сучасним зразкам. Бактеріальне населення ротової порожнини сьогодні куди різноманітніше, ніж у Середні віки, коли сусіди харчувалися і жили практично однаково. Так, жителі Тьерби споживали в основному молочні продукти та овес — в наші дні мало хто обмежується таким невеликим набором продуктів.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що були знайдені найдавніші останки людей за межами Африки.