Астрономи виявили стародавнє хмара часів Великого вибуху

Опубликованно 22.01.2019 05:15

Астрономи виявили стародавнє хмара часів Великого вибуху

Астрономам вдалося за допомогою самого потужного оптичного телескопа обсерваторії W. M. Keck на горі Мауна Кеа (Гаваї) виявити давнє газова хмара в далекій галактиці.

Відкриття настільки рідкісного «копалин», яке відбулося під керівництвом докторанта Фреда Роберта і професора Майкла Мерфі з Технологічного університету Суінберна (Австралія), надало нову інформацію про те, як виникли перші галактики у всесвіті.

"Скрізь, куди б ми не подивилися, ми виявляємо газ, забруднене важкими елементами, що вибухнули зірок», - каже Роберт. - «Але це конкретне газова хмара здається недоторканим і незабрудненим зірками навіть через 1,5 мільярди років після Великого вибуху (з урахуванням того, що воно віддалене від нас приблизно на 12,5 мільярдів світлових років). А якщо в нього немає важких елементів взагалі, то це означає, що вони повинні становити менше десятитисячної частки того, що ми спостерігаємо на нашому Сонці. А це надзвичайно мало. Та найпереконливішим підтвердженням такого стану справ є те, що хмара це являє собою істинний релікт Великого вибуху".

Результати цих спостережень будуть опубліковані в одному з найавторитетніших астрономічних журналів Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Попередня версія статті доступна на порталі arxiv.org під назвою «Exploring the origins of a new, apparently metal-free gas cloud at z = 4.4» (Вивчення походження нового, ймовірно, безметаллового газової хмари при z = 4,4).

Роберт і його команда використовували два інструменти обсерваторії Кека, щоб досліджувати спектр квазара, розташованого позаду хмари: Echellette Spectrograph and Imager (ESI) і High-Resolution Echelle Spectrometer (HIRES).

Квазар випромінює яскраве світіння матерії, яка потрапляє в масивну чорну діру, представляючи собою джерело світла, перед яким можна спостерігати спектральні властивості водню в цьому стародавньому газовому хмарі.

“Ми спостерігали за квазарами, у яких дослідники в спектрах низької якості попередньо виявляли тільки лінії водню, але не знаходили ліній важких елементів», - розповів Роберт. - «Саме це дало нам змогу швидко виявити настільки рідкісне «копалина» далеких часів з допомогою телескопів-близнюків обсерваторії Кека“.

Два унікальних подібних і єдиних відомих досі «копалин» хмари були виявлені у 2011 році професором Мішелем Фумагалли (Дархамский університет), Джоном Омерой (колишнім професором коледжу Сан-Мішеля, а зараз провідним науковим співробітником обсерваторії Кека) і професором Дж. Ксавьером Прохаской з Каліфорнійського университетав Санта-Крузі. Фумагалли і Омера є також співавторами нового дослідження про третьому стародавньому газовому хмарі.

“Перші два хмари були відкриті абсолютно випадково, і ми думали, що вони є вершиною айсберга. Але нікому нічого подібного відкрити не вдавалося - вони дійсно вкрай рідкісні, а спостерігати за ними надзвичайно складно. І це насправді фантастична удача, знайти таку хмару шляхом систематичного пошуку“, - говорить Омера.

“Тепер у нас з\'явилася можливість провести сканування неба на предмет пошуку таких копалин реліктів Великого вибуху“, - радіє Мерфі. “І це нам якраз і покаже, наскільки вони рідкісні. І вони зможуть нам допомогти зрозуміти, як частина газу утворювала в ранній всесвіту зірки і галактики, а також чому інша частина газу цього не зробила“.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що астрономи виявили нову силу в космосі.

Хочете знати важливі та актуальні новини раніше за всіх? Підписуйтесь на сторінку Bigmir)net на Facebook: facebook.com/bigmir.net.