Якість бензину А-95 на українських АЗС продовжує рости, але...


Опубликованно 26.02.2020 05:50

Якість бензину А-95 на українських АЗС продовжує рости, але...

Не всі зразки палива змогли пройти випробування.

Споживання зрідженого вуглеводневого газу в Україні в 2019 році збільшилася до 2,03 млн тонн (+11,1%) порівняно з 2018 роком. Більш того, в минулому році об'єм ринку автогазу вперше перевищив обсяг ринку бензину, який в 2019 р. становив 1,95 млн тонн. Зниження споживання бензину в Україні викликано зростанням реєстрацій б/у іномарок, велика частина яких оснащена дизельними моторами, а також переобладнанням як нових, так і вживаних авто на роботу на газі.

На тлі цих тенденцій на перший план виходить якість пропонованого автолюбителям бензину. В Інституті споживчих експертиз провели чергову перевірку найбільш популярного 95-го бензину. Експерти приділили увагу не лише великим мережним АЗС, але і більш скромним дистриб'юторам автомобільного палива. У цьому дослідженні були відібрані зразки 11 мереж - Parallel, WOG, KLO,Chipo, Glusco, ANP, UPG, SunOil, Grand petrol, Avantage і Marshall.

Проби були відправлені в сертифіковану лабораторію, де їх досліджували на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Євро-5). Зразки були перевірені за основними параметрами - октанове число, вміст сірки, об'ємні частини ароматичних вуглеводнів, бензолу, етанолу та метанолу. З 12 зразків лише один виявився невідповідним вимогам ДСТУ.

В першу чергу був перевірений самий головний для роботи двигуна параметр - октанове число, яке характеризує стійкість палива до детонації - передчасного згорання бензину в камері згоряння. Детонація шкідлива для мотора не тільки підвищеною витратою палива і зниженням потужності, але і передчасним зносом двигуна із-за зайвих навантажень. Октанове число вимірювали по дослідницькому методу, згідно з яким норматив встановлений на рівні не нижче 95,0 одиниць.

Всі зразки вклалися в норматив, відмінні показники продемонстрували зразки WOG (96,8) і Parallel - (96,7). Також «запас» продемонстрували Chipo (96,6) і KLO (Shebel 95) (96,5). А замикають рейтинг зразки від UPG (95,3) і Marshall (95,4).

Наступним важливим показником є вміст сірки. Високий вміст цієї речовини в паливі призводить до утворення нагару, забруднення паливних форсунок і швидкого виходу з ладу каталізатора. Природно, що при згоранні палива з великим кількість сірки в атмосферу викидаються більше шкідливих газів, яким ми дихаємо. За нормами ДСТУ для А-95-Евро5 вміст сірки не повинен перевищувати 10 мг/кг.

Серед досліджених проб бензину анти-рейтинг очолило паливо від Marshall, практично вдвічі перевищило норму - 19,5. Ще одна проба виявилася «граничної» - 10 мг/кг сірки виявлено в паливі від Avantage. Для порівняння, у лідерів кількість сірки було мінімальним - WOG (3 мг/кг) і KLO (Shebel 95) (4 мг/кг). Важливо відзначити, що порівняно з минулими дослідженнями показники у палива від Chipo і Parallel (5 мг/кг) покращилися. Результат мережі KLO особливо приємний, так як паливо Shebel 95 проводиться на вітчизняному Шебелинському НПЗ.

Далі паливо оцінювалося на вміст бензолу. Ця речовина здатна змиває масляну плівку, що призводить до підвищеного зносу циліндрів двигуна. За ДСТУ об'ємна частина змісту бензолу не повинна перевищувати 1%. За цим показником порушником виявилося паливо від Marshall, яка перевищила норму в 3,4 рази! Найменше сірки виявилося у проб, відібраних на АЗС Parallel (0,38%) і WOG (0,39%).

При перевірці об'ємної частини ароматичних вуглеводнів перевищень виявлено не було. Для довідки - при збільшенні вмісту «ароматики» зростає токсичність вихлопу, а в камері згоряння утворюється більше нагару. У всіх учасників цей показник у межах допуску, причому з хорошим запасом. Мінімальні значення у KLO (Shebel 95) і Паралельний . Аномально низьким у цій категорії стала паливо від Marshall (15%), а в кінці списку виявилися UPG (28,8%) і ANP (29,3%).

АЗС

(дослідження з ДСТУ 7687:2015)

Октанове число

(дослідж. метод)

(норматив - не менше 95 од.)

Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг)

Об'ємна частка ароматичних вуглеводнів (у %, не більш 35)

Об'ємна частка бензолу (в %, не більше 1.0)

WOG

96,8

3

22,5

0,39

Chipo

96,6

5

26,5

0,40

KLO (Shebel 95)

96,5

4

18

0,41

PARALLEL

96,7

5

18,3

0,38

Glusco

95,5

7

26,9

0,70

ANP

96,0

6

29,3

0,77

UPG

95,3

8

28,8

0,69

SunOil

95,9

8

23,6

0,59

Grand petrol

96,5

7

28,5

0,61

Avantage

95,8

10

28,7

0,86

Marshall

95,4

19,5

15,5

3,4

 

Ну і останнім випробуванням стало виявлення в складі бензину кисневмісних сполук - етанолу та метанолу. На жаль, не всі зразки проб змогли пройти цей тест. За нормами ДСТУ об'ємний вміст етилового і метилового спирту не повинно перевищувати 3% для метанолу і від 5 до 10% - для (біо)етанолу. 11 з 12-ти проб палива пройшли перевірку, а ось зразок А-95 від АЗС Marshall продемонстрував високий вміст спиртів, значно перевищивши допустимі норми.

АЗС

(дослідження з ДСТУ 7687:2015)

Об'ємна частина кисневмісних сполук ( в %, не більше, метанол,етанол)

WOG

Відсутність.

Chipo

Відсутність.

KLO (Shebel 95)

Відсутність.

PARALLEL

Відсутність.

Glusco

0,55 - відсутність.

ANP

Відсутність.

UPG

Відсутність.

SunOil

Відсутність.

Grand petrol

Відсутність.

Avantage

Відсутність.

Marshall

6,2 - 11,9

 

Підводячи підсумки досліджень, варто відзначити більшість українських мережевих АЗС не тільки пропонують паливо, що відповідає європейським нормам, але і з часом покращують його якість. Але, на жаль, ризик заправитися паливом з великою кількістю сірки і спирту ще зберігається.



Категория: Автомобили