Олена Лукаш: Влада здає МВФ медицину, банки, суди, школи, підвищує тарифи і пенсійний вік
Опубликованно 15.07.2020 04:10
Кужеєв: Мінер на мосту Метро, стрілянина на Одеському промтоварному ринку, броварські розбирання посеред житлового масиву. Так виходимо з карантину. Власне, куди?
Лукаш: У середньовіччі, мені здається, де люди палять багаття і полюють один на одного. Повна відсутність правоохоронної системи. Я нікого не можу згадати з керівників-правоохоронців, хто б відрізнявся реальної результативністю. В країні хаос, і справа не тільки в карантині. Він, безумовно, озлобив людей, зробив їх біднішими. Справа в тому, що вже багато років люди звикли до того, що можна все – закону немає. Примусової сили у держави немає, вироки забезпечувати нікому. І це буде вкрай складно – ми реально вступаємо в темні часи, де бал буде правити людина з рушницею.
- Де ті представники громадськості, які турбувалися, займалися атестацією Нацполиции?
- Де всі ці Деканоїдзе? Ми бачимо зараз результат – повний провал правової системи. І це призведе до броварським розбірок, до їх поширення на всю територію України. Це призведе до самосудам, тому що немає тієї точки опори, яка могла б тебе захистити. Ти розумієш, що на виклик до тебе навряд чи хтось приїде, позовну заяву довго, дорого, безнадійно. Величезна кількість судів не працює – там немає суддів. Таку у нас судову реформу вже другий президент проводить. Захисту реально шукати ніде. Тому все повертається на рівень биовыживания. Влада останні роки багато людей розділяла і розривала. Люди озлоблені і здорово один одного ненавидять. У нас немає розуміння, що ми можемо бути різними: ходити в різну церква, думати і говорити на різних мовах, вірити в різні цінності, прагнути в різні спільноти. І цінності поєднувати не треба. Для того, щоб існувала держава, цінності повинні бути окремо, а правила для всіх: правила співжиття і правила виконання законів повинні бути спільні. А у нас цінності є, а правил немає.
- Євген Дейдей, за яким попередня ВР прийняла рішення про скасування імунітету у справі про незаконне збагачення, зараз є помічником голови Нацполиции Києва. Кадрові питання яким чином корелюються з досвідом, з атестацією?
- Я б не зупинялася на цьому рецидивіста окремо. У нової влади основа кадрової політики така: з поганого вони завжди вибирають найгірше. Назвіть хоч одну сферу, не тільки МВС, де є професійна команда ефективних менеджерів? Будемо довго згадувати, але точно згадаємо, що ми не голосували за Антона Геращенка, ні за Дейдея, ні за всю цю "порохоботню" і "соросятню", якою оточив себе Зеленський. Ні за Арахамию, колишнього "порохобота", ні за всіх інших. Це не просто ущербна, бездарна і неефективна політика – це обман виборців. Нам обіцяли нові обличчя – в Нацбанку хоч одне нове обличчя ви помітили? А це орган, який впливає на монетарну, кредитну політику всієї країни. В Нацраді з питань телебачення сильно відбулися ротації або сидять всі ці зручні "порохоботские" особи? Органи, які забезпечують життєдіяльність держави, залишилися старими, зручними кому потрібно за океаном особами. Сам Зеленський оточений неймовірно слабким кадровим складом професійних зрадників, і, власне, ми за рік побачили результати, а далі буде більше.
- Конституційний суд скасував статтю про незаконне збагачення.
- Відповідальність за незаконне збагачення – це норма кожної вимоги МВФ. Тому в тому чи іншому вигляді вона прописана буде, а буде вона реалізована – я не впевнена. Я не можу пригадати жодного вироку у цій статті, який набрав чинності. За п'ять років існування антикорупційних органів держбюджет і казначейство отримують 100-160 тис. грн році, при цьому за п'ять років на ці органи витрачено понад 10 млрд грн.
- А який вам видається перспектива скасування закону про амністію учасників Майдану?
- Я вважаю, що цей закон повинен поширюватися на всіх учасників протистояння або ні на кого. Громадяни України повинні бути рівні перед законом: або всіх прощаємо і вступають милосердя, гуманізм, всепрощення, або всіх починаємо вивчати, і якщо є порушення закону – садити у в'язницю. Народні депутати з ОПЗЖ звернулися в Конституційний суд, але, за моєю інформацією і Конституційний суд перебуває в паралізованому стані, і десяти голосів, здатних захистити країну, там немає. Реформа Супрун оскаржена – тиша. Пора вже давно дати своє трактування тієї статті Конституції, яка говорить, що земля – наше багатство, – мовчок. Важливі для держави питання, потрапляючи в Конституційний суд, там повільно вмирають. У сьогоднішньому стані Конституційний суд – інституція даремна.
- А в чому причина паралічу, як ви говорите?
- Там дуже великі тертя між членами, неймовірні незадоволені кадрові амбіції – людський фактор.
- А як би дисциплінував цей фактор перекладу КС в одну з палат Верховного суду?
- Для цього потрібно змінити не одну статтю Конституції. Я констатую, що наш КС не відповідає на запити суспільства, тому що фактично зараз влада належить президенту-аматору і банди, яка його оточив, в парламенті у опозиційних партій немає голосів, і більш-менш осудним важелем міг би стати Конституційний суд. Але там все настільки погано, що у нас немає зараз інститутів, здатних захистити як людини, так і спільноти людей. Це може призвести до дуже негативних наслідків.
- Якщо пряників на всіх не вистачає, то, може, батіг?
- Ні, батога немає ніякого. Батіг – це державна функція, це, зокрема, механізм здійснення влади і примусова функція. У нас зараз немає такого механізму – у нас реально зараз феодальні князівства, анархічні суспільства, люди з рушницею. Ми існуємо в абсолютному хаосі.
- Можливо, державі було б краще, якщо б усі сиділи по своїх нірках?
- З того, що робить влада – а це ліквідація медицини, освіти, позбавлення прав, спроби цензури, – я розумію, що українці їм не дуже цікаві. Це неліквідний така маса, невдячна. Вічно потребує соціальної підтримки, вічно чимось незадоволена. Для влади було б зручно, щоб діти взагалі не виходили з дому, громадяни-гастарбайтери продовжували бути основними донорами надходження валюти в Україну і можна було б спокійно завершити ліквідацію держави.
- Медреформа, проблеми дітей-сиріт. Зараз вже б'ють тривогу, що восени можемо мати хвилю бездомних. Якісь заходи запобігання можна зробити або ми безпорадні перед такою проблемою?
- Влада – каталізатор цієї проблеми. Все, що вона хоче, можна прочитати в документах для траншу МВФ. Це скорочення соціальних витрат. У нас будуть різні хвилі людей, які бідують, хворіють, яких більше не лікують в психлікарнях, які хворіють на туберкульоз, які вирішили заробляти протиправним шляхом, які більше не витримують і виходять на протест. Тому що політика, яка спрямована тільки на те, щоб батьківщину продавати, обов'язково дасть свої плоди, і вони обов'язково будуть восени. Зупинити це неможливо. Здавалося б, криза, Covid – займайтеся протекціонізмом, соціальним захистом, зміцненням правопорядку, боріться з цими бродячими бандами, що "патріотів", що просто криміналу, але немає. Я вивчила документ, який піде на борд МВФ і який підписали Зеленський, Шмигаль, Марченко і завізував Смолій. За цим документом підвищуються тарифи на комунальні платежі, підвищується пенсійний вік, під оптимізацією і реформуванням читається чітке скорочення шкіл і вчителів. Будуть реформуватися і програми для того, щоб копати картоплю за кордоном, освіта не дуже потрібно. Зеленський гарантував продовження реформи Супрун. Фактично віддають під контроль залишки українських судів, Нацбанк, наші підприємства. Це ніяк не кореспондується з тієї передвиборчої програми, з якою йшли "слуги народу" і Зеленський. Вони прямо в меморандумі прописують, що збільшать штраф, пеню, арешти активів, примусове стягнення майна з боржників.
- Президент сказав, що проблему кадрового голоду держава має вирішувати разом з вищою школою. А випускники не хочуть залишатися в Україні, а ті, які залишаються, не працюють за спеціальністю.
- Програми вже скорочуються. Точні науки зараз об'єднані в один предмет – природничі науки, і буде мала кількість годин на його вивчення. Дітям рідною мовою, якщо це не українська мова, вчитися забороняють. Вчителів скорочують, фінансування шкіл будуть також скорочувати, оптимізувати, так, як це зробили з медициною. Все, що робиться в останні роки, – це зміна програми – наших дітей позбавили можливості читати класиків. Те, що зараз читають діти, не налазить на голову. У підручниках – помилки, брехня. Проблема Зеленського – це проблема, в тому числі, його освіти. Дивлячись на те, як він читає свої звернення з суфлера і як плутано формулює свої думки на прес-конференціях, я хочу сказати йому, що починати потрібно з себе. З власної освіти, освіти з власного оточення, і тоді він по-справжньому відчує кадрову проблему. Його кадрова проблема ж не тільки в тому, що він не може вибирати людей, а в тому, що він віддав перевагу волі майже 75% виборців "порохоботню" і "соросятню". Він оточив себе людьми, безумовно, некомпетентними, але дуже близькими. Він обрав близьких людей, які ніколи нічим не займалися. Кадрова проблема Зеленського в тому, що нормальний менеджер до нього працювати не піде. На цей який подихає "Титанік" не піде ніхто, щоб зруйнувати свою кар'єру і копати могилу коханої країні. У нього кадрова проблема в голові, а проблема не може вирішити сама себе. У нас триватиме ця "шмыгалевщина". Носій цієї проблеми – Зеленський. Всі ці "нові" обличчя виявилися або випадковими людьми, бродившими повз нього: як твоє прізвище? Гончарук. Іди працюй. Або це "соросятня" і "порохоботня", або є кілька яскравих осудних людей, але вони тільки підкреслюють кадрове правило Зеленського: з поганого він завжди вибирає найгірше.
- Написали програму дій уряду, яка розрахована на три роки. Виходить, що вже в 2023 році Кабмін на чолі зі Шмыгалем буде звітувати за виконання цієї програми?
- Ні. Програма Шмигаля – це 10 сторінок ні про що. Справжня програма Кабміну – в меморандумі МВФ. Ось там стоїть підпис Шмигаля. А те, що він подав у парламент, – це штука, якої він намагається забезпечити собі річний імунітет. Вони дають обіцянки, знаючи, що ніколи їх не будуть виконувати. Просте питання, який вибив Шмигаля зі стану свідомості: де обіцяні робочі місця? Це прем'єри-одноденки. Основне – це те, що обіцяють міжнародним донорам, іноземним агентам, посольствам. Ось там суть їх політики – і Зеленського, і Шмигаля. Меморандум МВФ – це документ, який йде у ВМФ (а не з МВФ) за підписом Зеленського, Шмигаля, Марченко, з візою Смолія. Міністр фінансів Марченко нещодавно говорив, що ми можемо обійтися без цього маленького траншу. Так навіщо з-за копійок здавати? Адже ми перебуваємо в такому тяжкому стані, в тому числі, тому, що рішенням Зеленського та Шмигаля було прийнято віддавати кожну третю дохідну гривню бюджету МВФ, Світовому банку та іншим спекулянтам. Не зроблено нічого для перенесення строку оплати, для реструктуризації боргу. Віддається 17 млрд дол. для того, щоб зайняти році 1,9 млрд. Віддаємо 17 млрд для того, щоб здати все: суверенітет, соціальну інфраструктуру, права і свободи громадян і отримати кілька мільярдів, які нічого не покривають. Однією рукою МВФ гроші дає, а іншою собі ж повертає борги. Суди за що здаються? Яке відношення до судів має МВФ?
- Програма Кабміну передбачає ліквідацію підрозділів економічних розслідувань СБУ, Нацполиции і прокуратури і створення єдиного, ще одного органу – Служби фінансових розслідувань. Як запобігти плутанину при цих інноваціях?
- Ніяк. Метою є чехарда. Метою є контроль іноземних агентів впливу за життям українців, за бюджетом України, за її основними багатствами. Захід, ставлячи тут на своїх емісарів, багато разів помилявся. Подивіться на смішного Вакарчука: другий раз ставка, і другий раз повз. Тому Захід вирішив діяти інституційно, створюючи тут свої анклави, яким є НАБУ. Такої ж вони хочуть бачити цю службу фінансових розслідувань. НАБУ – орган, який існує вже 5 років, пожирає мільярди бюджетних грошей, не може розповісти ні про одному ефективному дії, але регулярно поставляє в різні посольства, і особливо в посольство США, інформацію. І зараз в меморандумі МВФ НАБУ гарантується безконтрольне зняття інформації з каналів зв'язку. Ті, хто тримає контрольний пакет НАБУ, хочуть слухати тих, хто має якийсь вплив і вага на території України. НАБУ очолює визнаний судом корупціонер. І посольство США, та всі інші не дають його звільнити. А Зеленський настільки слабкий і настільки знаходиться у лакейском стані, що ми все це спокійно терпимо. Всі ці служби треба скорочувати, зачищати і робити зрозумілу, просту правову, правоохоронну систему, яка буде працювати. Зачищати від тих, хто більше любить США, ніж Україну.
- Враховуючи торпедування САП з Офісу генпрокурора, пану Холодницкому вже варто збирати речі?
- З сумом хочеться відзначити, що відповідь САП виглядає набагато професійніше і переконливіше, ніж істерики нашого генпрокурора. Третій місяць Венедиктова на посаді, вже самі довірливі українці помітили, що пройшла друга весна Зеленського, бездіяльність затягнулося. А такі мерзенні дії, як пред'явлення підозри Кузнєцову, вбитому Стерненко, пости про рибок-прилипал та інші скандали, повністю позбавили репутації Венедиктова. Я можу відповідати за більшість членів правового середовища, моїх колег – вона викликає у нас гомеричний регіт з легким нальотом презирства. Вона це знає і намагається врятувати свою репутацію. Вона намагається знайти винного, і винуватим чомусь виявився Холодницький. Відповідь був професійним: били фактами, били добре і ще раз підкреслили некомпетентність і істеричність нового генпрокурора. Але я вболіваю за обидві сторони. По суті, вони працюють разом, кадрово об'єднані, всі реформи підтримують разом, нічого з того, що зробив Порошенко, не скасовують разом і все, що потрібно МВФ і Зеленському, голосують разом. Можна три дні дивитися по телевізору сюжети операції "Вернісаж", а, по суті, ховаються десятки кримінальних справ, пов'язані з державною зрадою, з несплатою податків, зі зловживанням владою і службовим становищем Порошенко, які повинні розслідуватися, а не картини. Для нас вони як би показують опозиційність один до одного. А, по суті, ви не знайдете п'ять відмінностей між Порошенком і його "вироком", крім зовнішніх даних. Тому що всі до єдиної реформи Порошенко продовжені – поглиблені і розширені. Світу немає, кадровий колектив один і той ж, позиція - колінопреклоніння перед Заходом, - спрямована на знищення суверенітету, зберігається. Правопорядку немає, надії немає, громадяни залишають країну. Відмінностей Зеленського від Порошенка я знайшла тільки два: зовнішні дані, і він ще не бігав з томосами з вівтарів. Але все попереду. Різні обгорнення: при Порошенка було таке глухе середньовіччя: п'ята колона, вороги, на нас зараз нападуть, "армія, віра, мова" – зомбаж. А при Зеленском просто дурдом - все те ж саме, але відволікайся, таке фрік-шоу: кожен день скандал. Я б порадила зараз не вибирати між глухим середньовіччям або фрік-шоу – результатом буде одне і те ж: ослаблення держави, суверенітету, різке погіршення життя громадян. Нема чого порівнювати, нема чого вибирати між одним і другим. Говорили, що у Зеленського вийшло винести Порошенко, і за це йому спасибі – а що ми спостерігаємо через рік? Зеленський вніс тому Порошенко - голова фракції вказує, що Зеленському підписувати. Це ми, українці, з почуття гніву, почуття надії винесли Порошенко. А Зеленський тому його вніс. Петро Олексійович – колега по голосуванням.
- Як вам це батальне полотно - ДБР намагається в музеї вручити повістку Порошенко?
- Це відволікання нашої уваги. В ГБР знаходиться понад 13 кримінальних епізодів із заявами, пов'язаними з тяжкими та особливо тяжкими злочинами. Це спроба Порошенко ввести воєнний стан через використання українських моряків у Керченській протоці, це незаконне призначення двох членів Вищої ради правосуддя, це "Ленінська кузня", це "свиноборонпром". Це епізоди, пов'язані з його офшорною діяльністю, незаконною підприємницькою діяльністю. Всі ці справи лежать мертвим вантажем. На поверхні плівки Деркача", а ми шукаємо картини, тим самим знецінюючи підхід до необхідності вивчення життя Порошенко на предмет наявності в ній кримінально-правових епізодів. Те, що робить Венедиктова та ДБР, – це абсолютне безумство, пов'язана з відволіканням нашої уваги і фактичною легалізацією Порошенко. Вони відволікають нашу увагу, тому що не можуть дати відповідь на запитання про офшори, податки, зловживання Порошенко.
- Що значить - не можуть?
- Партнери. Вони об'єднані кадрово, вони об'єднані загальними реформами, дзвінками з-за океану. Ідеологічно це одні і ті ж люди, які обслуговували, як Арахамія, спочатку Порошенко, а тепер він віп-агітатор за Зеленського. А всередині вони одне і те ж. Ворон ворону око не виклює.
- Але коли настають важкі часи, то око не виклює, а тільки два. А як повинно бути по-нормальному, по цьому епізоду в музеї?
- Треба було по осудної кримінального епізоду здійснити привід Порошенко, через рішення суду. І там вже йому вручити стільки повісток, скільки потрібно - дуже багато важливих, гучних епізодів. Порошенко медійно і юридично переграє всю державну правоохоронну машину Зеленського. Просто сміється над ними. Але треба сказати, що вони йому дуже здорово в цьому допомагають. Бо тупий і ще тупіший прийшли займатися правопорядком. Такі генпрокурори і таке ДБР – це просто подарунок долі.
- Який неприємний післясмак після оприлюднених записів, "плівок Деркача", з голосами нібито Порошенко і Байдена.
- Я впевнена в автентичності записів. Я – юрист, і якщо б голос, схожий на мій, з'явився на таких плівках і я би точно знала, що це голос не мій - я б негайно вийшла до преси і сказала, що я вимагаю спектральний аналіз, фоноскопічну експертизу, детектор брехні, всі можливі види досліджень. Цього зроблено не було. Заяви з-за океану і заяви Порошенка фігурували зі словом монтаж. Безумовно, плівки змонтовані. А хто буде слухати тригодинну розмову Байдена і Порошенко, який стосується дітей, погоди. Андрій Деркач вирізав саму суть: здача українського суверенітету, знищення прав громадян. Але по плівках нічого не буде – зовсім недавно Зеленський в інтерв'ю заявив, що це не в пріоритеті. Так як ці плівки про здачу державного суверенітету громадянином Порошенка, то громадянину Зеленському ця тема побоку. Багато говорять, що не треба втручатися в розслідування, тому що це буде впливати на вибори в США. Я це все бачу по-іншому. Не треба чіпати частина Байдена – нехай цим там займаються. Зажадають якісь документи, пов'язані з Байденом – треба передавати. А ось українські епізоди треба розслідувати: Порошенко відкрито заявляє на плівках, що МВФ просило підняти тарифи на 75%, а він, "стахановець", підняв на 100%. Це яким чином до Байдену має відношення – Байден що, рулить бордом МВФ? Плівки демонструють, як відбувається тиск, холуйство і чим це все закінчується.
- А у Порошенка був шанс уникнути всіх цих "байденовских" прохань?
- Він на це тільки й тримався – для нього це було щастям. "Привіт, Петре, як справи?" - "Чудово, як завжди, коли я вас чую, Джо".
- Ну, може, це політес?
- Який політес? Хто просив призначати Абромавичуса? Порошенко на плівках каже: це я порушив закон, призначивши іноземного громадянина і проігнорувавши вимогу СБУ. Ось готовий кримінальний епізод, і при чому тут Байден? Це чисте посадовий злочин. За Шокіну – чисте втручання в правоохоронні органи. Може при Зеленском це хтось розслідувати? – Ні. Тому що так само, як Порошенко призначив Абромавичуса, його точно так само призначив Зеленський. Точно так само ігноруючи той факт, що він громадянин Литви. Точно так само, як Порошенко звільняв Шокіна, Зеленський утримує корупціонера Ситника. Точно так само лабузниться перед МВФ, выцеловывает Ради з іноземців, співпрацює з грантоїдами. На плівках Байден з Порошенком обговорюють "Самопоміч". Вони - абсолютна дзеркало. Тому ці плівки важливі для нас в інформативних цілях, просвітницьких. Вони публічно, може бути, і сваряться, а суть у них одна і та ж.
- Може, загрожують їхньому життю? І люди просто бояться? І попередній президент, і нинішній.
- Я думаю, що це версія помилкова. Все, що робить президент, – це вибір. Він отримує народну довіру і конвертує його в посаду. А далі він діє згідно з правилами внутрішньої розбещеності. І те, що робить зараз Зеленський, це не клінч - це свідомий вибір. Нічого не трапиться, якщо корупціонер Ситник буде звільнений, якщо Україна перенесе термін оплати боргів і збереже гроші держбюджету для українців. Але вони зробили свій вибір, а ми будемо робити свій. Петра винесли, і я пророкую аналогічну долю Зеленському, а почувши його пасажі про другий термін, хочу задати запитання у простір: перший б досидів з такою політикою.
- МВФ хоче змін в процедуру конкурсів Вища рада правосуддя. І до вересня - зміни в закон про ВСП. Навіщо це МВФ?
- Контроль над судовою системою, щоб гарантувати свою політичну і фінансову стабільність, іноземну. ВСП – це орган, який впливає на життя кожного судді. І так вони будуть намагатися контролювати суддівський конкурс, а потім - суддівську роботу. А далі кожен суддя буде знати, що якщо щось відбувається не так, як його попросили спеціально уповноважені люди – ти потрапляєш Вища рада правосуддя і втрачаєш статус. Це ж все приблизно так відбувається на все держпідприємствах, де є наглядові Ради, які складаються виключно з іноземців. Люди не уявляють, що наглядова рада "Ощадбанку", наприклад, складається з іноземців. Це така повільна інтервенція – ніде не вибухають бомби, гранати, крім Донбасу, але відбувається звичайне політичне, економічне вбивство. Вашингтонський консенсус для людей слабких, недорозвинених, з психологією лакея завжди складався з двох пакетів вимог: політичного та економічного. Це дуже страшно, але це відбувається тільки тому, що це свідомий вибір влади. Ми не можемо ображатися на іноземних акул бізнесу – це їх робота. Ображатися треба на тих, хто обрав саме цю модель поведінки. Її можна змінювати. Я неодноразово була на переговорах з МВФ, і тарифи до ринкових вони просили підняти вже багато років. І керівництво, з яким я працювала, говорила спокійно: ні, це питання навіть не обговорюється. Ми віддаємо кожну третю гривню бюджету іноземцям. На питання, чому не реструктуруються борги, колишній міністр фінансів Уманський відповів, що такої задачі не було - ці переговори навіть не велися. Я собі цього уявити не можу – зубами треба було вигризати інтереси України, а не інтерес США та інших повинен бути на першому місці. Це управління державою в стилі капусника, під час якого відбувається ліквідація цілих галузей, цілих соціальних програм.
- Так може передати в уряд книгу "Сповідь економічного вбивці" Перкінса?
- У мене є інша пропозиція. Я, спостерігаючи за владою, знайшла кілька вразливих місць. Вони бояться критики - дуже болісно реагують на критику президент і його оточення. Тому я пропоную максимально конструктивно критикувати. Вони неймовірно бояться втратити рейтинг, тому я пропоную різко обвалити їх рейтинг. Поки рейтинг не обвалиться, Зеленський не припинить це робити з нами, і ця вся "шмыгалевщина" буде продовжена. Ще вони чомусь дуже ФБ-залежні – так давайте їм відповімо в соціальних мережах. Давайте чесно напишемо, що ми про них думаємо. І останнє, чого вони бояться, – це мирний протест. Ті, хто приходили з мирними протестами – вони були почуті. Вони бояться людей, зібраних в щільні групи. Рецепт: говоріть один з одним, обвалюйте рейтинг, протестуйте, але завжди мирно, дайте їм відповідь в соціальних мережах. Ці чотири фактори можуть привернути увагу влади до наших проблем. Але найкращий варіант взаємодії з владою - це програма нульова легітимність. Легітимність складається з двох факторів. Перший – законодавча легітимність, тут Зеленського і команді питань немає. Другий фактор – внутрішнє прийняття народом цієї влади. У мене вже цього внутрішнього прийняття немає. Усвідомлення краху рейтингу, усвідомлення неприйняття людьми подібної політики не в інтересах країни, можливо, пригальмує падіння України у прірву. Це ж веселі чоловіки, які самі пишуть ці програми, самі посилають їх у МВФ і самі ж їх реалізовують. Нульовий рейтинг змусить Зеленського злякатися і, можливо, пригальмувати ось ці похоронні процедури.
- Дохазяйнувалися до того, що ВР вирішила за борги заводу Антонова передати будівлю Вищого антикорупційного суду. Можливо, на всі підприємства, які доведені до ручки, заселяти антикорупційні органи?
- Мені здається, що в останні роки "боротьба з корупцією" – це самий вигідний бізнес. А віз і нині там. Мені страшно чути про деіндустріалізації, тому що країна не може складатися з пенсіонерів, які не можуть виїхати, чиновників і силовиків. А, судячи з усього, ми до цього рухаємося.
- До тих переліками ще треба на вересень розробити нові організаційні структури: державну митну, податкову служби. Це повинні бути окремі юридичні особи з центральними офісами.
- Спочатку ми на вимогу Заходу їх зливали. Коли Захід зрозумів, що не може контролювати їх разом, вирішив роз'єднати. Я не думаю, що ці організаційні процедури якось вплинуть на якість роботи. Але якість, в принципі, ніхто і не шукає. Країна порожніє, інші виживають, як можуть, і намагаються не платити податки. Це і є рейтинг Зеленського через рік: пустеющая країна і пустеющая скарбниця. Люди, які йдуть у тінь і намагаються вижити – їм не створили умови. І не створять, тому що в тому ж меморандумі МВФ написано про неможливість лібералізації податкового законодавства. Нормальні країни зараз займаються захистом свого – протекціонізмом, а у нас немає. Я ніколи не забуду свої емоції, коли я розуміла, що землю здають з масками на обличчі під час епідемії. А друге, подібні емоції були, коли я почула, що неубийца Стерненко отримав підозра, а жертва – вбитий.
- У нас Кабмін та ВП зараз дві точки впливу. Про парламенті вже зараз мова не йде. Як довго ще протримається нинішня парламентська матерія?
- Складно сказати, тому що я не знаю, наскільки є запас міцності у депутатів ЗЕ-команди, скільки їх ще будуть використовувати як одноразовий проект, як палець, нажимающий на зелену кнопку. Поки ще ніяких ознак спротиву я не бачу. Є різні версії, чому парламент не діє, а більшість його – це ЗЕ-команда.
- Можливо, комусь мандат душу гріє.
- Так, коли він ще побуде в парламенті. Коли кожен із депутатів зрозуміє, що він більше не обереться, коли Зеленський зрозуміє, що досидіти б цей термін, коли кожен прем'єр буде розуміти, що довіри до нього нуль, можливо, тоді вони поборються за нашу довіру. Але поки існує інерційний хвіст з довіри людей, поки багато людей грають в гру "Який же у нас прекрасний цар, а оточений жахливими боярами", їх будуть знищувати.
- Від результатів місцевих виборів, мабуть, буде залежати і доля нинішнього парламенту?
- Я сподіваюся, що на місцевих виборах люди дадуть відсіч цій команді, але місцеві ради це все-таки життя громад. А вона досить законодавчо обрізається парламентом. Секвестром бюджету зменшили фінансування громадам на 35%, через місцеві бюджети. Це багато в кризу. Але в нинішньому стані парламент не допустить зростання і розвитку сильних регіонів.
- А які важелі? Ви не бачите передумов для параду суверенітетів?
- Я б сказала, що це феодалізація. Люди у своїх вотчинах почали об'єднуватися і придумувати власні правила. Я маю на увазі бурштинову, пісочну, контрабандну "республіки". У нас зараз влада, яка не контролює нічого: ні свої зовнішні кордони, ні потоки товарів, ні регіони, ні регіональні еліти. І реакцією суспільства стало посилення спілкування на територіях або в інших співтовариствах. І це, на жаль, не централізоване рішення отримати свої права, а це реально вже феодальні вотчини. Люди з рушницями, мери зі своїми рішеннями. Вони дивляться на абсолютно невменяемую політику центральної влади, і вони захищаються. Суспільство – самоналагоджувальний інструмент. І те, що робить Зеленський, він робить для розколу країни набагато більше, ніж він собі уявляє.
- Якщо б ще й на місцях дійсно була турбота про місцеве населення, а не нарізки бюджетів, розкрадання і т. д.
- В повністю хворому організмі не може бути одного здорового органу. Винятки є, але вони лише підтверджують: держава боляче.
- Дмитро Разумков сказав, що чинний закон про мову треба якось міняти.
- Рівно рік тому він і вся його команда говорили те ж саме. Але за рік вони встигли проголосувати масу змін в освітнє законодавство, яким позбавили українців і їх дітей права на їх рідну мову. Вони про це згадують перед виборами і зараз намагаються набрати очки новими обіцянками. Якщо б вони хотіли щось зробити, вони б це реально зробили в питанні лібералізації ставлення до мовного законодавства. Мультилінгвізм – основа Європи. Це прописано в статутних документах ЄС. Це багатство, це те, що варто охороняти і захищати. Як можна говорити про захист української мови, україномовних громадян, при цьому знищуючи їх політично, соціально, економічно, видавлюючи з власної країни, розправляючись з носіями цієї мови, мільйонами виштовхуючи наймитувати.
- Навряд чи місцеві вибори відбудуться разом з парламентськими восени?
- Не знаю. Я ніколи не намагаюся аналізувати поведінку людей з невисокими розумовими здібностями. Може бути будь-яка криза, але криза у владі мене цікавить остільки-оскільки. Я ставлюся до неї, як до згорілої зірці. Для мене ця влада мертва. А ось те, що триватимуть ліквідаційні реформи, мені не все одно.
- А чи можна ці реформи загальмувати?
- З цією владою – ні. Стався повний обман виборців. У нас зараз, в принципі, окупаційна адміністрація, виходячи з їх рішень, а не слів. Кому вони служать?
- З історичного досвіду, хто, на вашу думку, може стати наступною владою?
- Не знаю.
- Хтось з гаслом: "Треба наводити порядок", можливо, отримає владу?
- Вимога порядку буде основним. Порядок, суверенітет, безпека. Я хочу побачити при владі тих, хто захищає український суверенітет, кому дорожче Україна, ніж посмішка якогось чергового закордонного політика, для кого Україна дорожче, ніж США, ЄС. Це лакейство гарантує Зеленському, що не пропаде його нерухомість і рахунки за кордоном, і його сім'я буде себе почувати комфортно. А як будуть себе почувати інші сім'ї, кинуті напризволяще і виживають, як можуть? Кому ви давали присягу, президент? МВФ?
- Росія теж нікуди не дівається, і у неї теж є апетити по відношенню до України.
- Мені здається, що їм вже давно плювати. Крим вони не вважають українською територією. Донбас – так. Для мене війна почалася з обстрілу Донецька і Луганська. З обстрілу українською армією цих українських міст, з численних жертв серед населення, за які ніхто не відповів. І мені зараз здається, що ця війна прийшла назавжди. Це внутрішній конфлікт за міжнародної підтримки. Дуже акуратно міжнародний кримінальний суд пише: конфлікт. З того боку – російський інтерес і допомогу, у нас – ЄС, США, сидять інструктори. Нам потрібно забувати про чужому інтересі, але для того щоб реалізувати свій інтерес, потрібно повністю змінити владу. Ця влада Донбас не поверне. Донбасу нікуди повертатися. Він не повернеться в Україну в її сьогоднішньому стані ніколи. Влада не робить нічого для того, щоб припинилися хоча б бойові дії. З початку цього року на Донбасі постраждало 10 дітей. Це вдвічі більше, за оцінками ЮНІСЕФ, ніж у минулому році. Звертаюся до Зеленському, президенту-миротворцю: при вас постраждало вдвічі більше дітей, ніж за вашого попередника. Також було зруйновано 9 шкіл. Я зараз цитую звіт ЮНІСЕФ. Це сталося на підконтрольних територіях. Можна, звичайно, сказати, що це жителі Донбасу самі стріляють у своїх дітей. Можна відмовчатися, а саме це і робить влада Зеленського. Відповідайте на питання: хто стріляв у дітей Донбасу при Зеленском? Можна не помітити звіти ОБСЄ та ООН, які кажуть, що вже при Зеленском його ЗСУ, СБУ проводять тортури, грабежі, безконтрольне викрадення людей і вбивство. Звіти висять у відкритому доступі. Можна спробувати щось зробити для світу, але це не про Зеленського. Нічого він для Донбасу робити не буде. Вони продовжують імітувати якісь ігри в мирний процес, створюючи ілюзію чогось. Я далека від ілюзій – суджу по діям. А такі дії: за рік його президентства нуль рядків у реалізації мінського процесу, реалізації "формули Штайнмайера". Я не чекаю від Зеленського абсолютно нічого. І йому ж не шкода не тільки Донбас. Я подивилася статистику смертей серед українських військовослужбовців, яку зробив публічної Матіос: він виклав статистику смертей з 14-го по 19-й рік. Небойових смертей більше, ніж бойових. Небойові втрати – понад 3300 українських військових, а у зв'язку з бойовими діями вбито на Донбасі майже на 300 осіб менше. Така ж ситуація з пораненнями. Небойові втрати – це хвороби, пияцтво, наркоманія, нестатутні відносини, суїциди. Невже не можна припинити це все? Маючи свою більшість і свій Кабмін і не проголосувати мінські. Я не знаю, що заважає.
- Противники виборів на окупованих територіях кажуть, що цього не можна робити – голосувати під дулами автоматів. Де гарантія, що нарешті місцеві вибори на території України пройдуть без втручання озброєних людей?
- Немає ніякої гарантії. Але на Донбасі в цьому сенсі легше, тому що в "формулі Штайнмайера" прописано присутність міжнародних організацій, які підтвердять правильність голосування, і тільки після цього результати будуть встановлені. А от у Житомирській області, де відбуваються бої за місцеве багатство, не будуть представників ОБСЄ. І там вже переможе найсильніший.
- Чинний міністр юстиції їздив по тюрмах з несподіваними інспекціями. Він нарікає на брак коштів для зведення нових, сучасних в'язниць. А німці саме через жахливі умови в українських в'язницях відмовилися повернути депутата-втікача Онищенко. Може бути, вже зараз потрібно почати щось змінювати?
- Тюрми треба будувати нові. Ми вже не союзну державу, а вони в тих же масштабах. Деякі в'язниці побудовані в 18-19 вв. Але пов
Категория: Новости