Руслан Марчук: Зараз частина злодіїв у законі готуються до виїзду з країни


Опубликованно 15.08.2020 00:20

Руслан Марчук: Зараз частина злодіїв у законі готуються до виїзду з країни

Після прийняття законопроекту про злодіїв у законі правоохоронці отримали додатковий інструмент у боротьбі з лідерами кримінального світу. Разом з тим, документ, який поки ще не підписав президент, викликав шквал критики. Зокрема, з боку депутатів, які зазначають, що він дозволить повсюдно порушувати права громадян і використовувати законодавчі нововведення як важіль тиску на опозицію. Тому розмова з новим керівником Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України ми почали з питання про те, яких наслідків варто чекати, коли закон набуде чинності. В інтерв'ю "Цензор.немає" Руслан Марчук розповів про сучасні методи боротьби з організованою злочинністю, зв'язки криміналітету з чиновниками, про те, на що впливають "дивляться" на волі і в місцях позбавлення волі, і чому деякі конфлікти між угрупованнями закінчуються збройним протистоянням, як це було нещодавно в Броварах.

Після прийняття законопроекту про злодіїв у законі правоохоронці отримали додатковий інструмент у боротьбі з лідерами кримінального світу. Разом з тим, документ, який поки ще не підписав президент, викликав шквал критики. Зокрема, з боку депутатів, які зазначають, що він дозволить повсюдно порушувати права громадян і використовувати законодавчі нововведення як важіль тиску на опозицію. Тому розмова з новим керівником Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України ми почали з питання про те, яких наслідків варто чекати, коли закон набуде чинності. В інтерв'ю "Цензор.немає" Руслан Марчук розповів про сучасні методи боротьби з організованою злочинністю, зв'язки криміналітету з чиновниками, про те, на що впливають "дивляться" на волі і в місцях позбавлення волі, і чому деякі конфлікти між угрупованнями закінчуються збройним протистоянням, як це було нещодавно в Броварах.

Оригінал на сайті "Цензор.немає"  "Практично щодня ми перехватываем інформацію про протистояння кримінальних угруповань і відповідно реагуємо"

- Нещодавно був прийнятий законопроект про злодіїв у законі. У нього було багато противників, які говорили про те, що він несе в собі величезні ризики, повну юридичну невизначеність і може стати інструментом впливу для правоохоронців. А як цей документ оцінюєте ви? Без спеціального закону поліція не могла побороти організовану злочинність?

- Організована злочинність постійно трансформується. "Злодії в законі" вкладають гроші, отримані злочинним шляхом, офіційний білий бізнес, який фінансує подальший розвиток цих злочинних організацій. Вони намагаються поширювати свій вплив на органи го держав ної влади в регіонах, підтримують зв'язок з чиновниками, фінансують їх. Більш того, в деяких випадках, злодії в законі впливають і на призначення людей в правоохоронні органи.

За ними стоять цілі злочинні синдикати з розгалуженою структурою, зі своєю службою безпеки, яка добре оснащена технічно. При цьому вони самі безпосередньо не беруть участь у скоєнні злочинів, а керують іншими злочинними елементами, які в ієрархічній структурі відповідають за ті чи інші процеси. Тому їх складно задокументувати і притягнути до відповідальності.

Практика інших країн, які здійснюють радикальну боротьбу з організованою злочинністю, показує, що без рішучих заходів, передбачених на законодавчому рівні, дуже складно боротися конкретно з цими суб'єктами. Закон, проголосований в Раді, безумовно, необхідний. Його розробляла робоча група, в яку увійшли науковці, практики, народні депутати.

З приводу ризиків. У складі злочину враховуються два основних фактори – суб'єкт складу злочину та суб'єктивна сторона. Коли мова йде про злодія в законі, ми маємо справу з людиною, який використовує свій статус у злочинному середовищі, має значний авторитет і здатний впливати на криміногенні процеси – зупинити їх або навпаки форсувати.

Від нього залежить розподіл тіньових потоків, призначення "положенцев" і "смотрящих" по областях, у місцях позбавлення волі. Але знати про таку людину інформацію – недостатньо. Ми повинні підтвердити конкретними фактами, що він має відношення до злочинного середовища. Це не просто. Сукупність доказів повинна бути отримана процесуальним шляхом. У документі чітко виписані терміни і відповідальність. Головне – законопроект дає визначення поняттю "злодій в законі" і вводить кримінальну відповідальність для таких осіб, визначає відповідальність за злочини, вчинені злочинним співтовариством і організацію або участь у сходці.

- Найбільше критикують норму про "суб'єкта підвищеного злочинного впливу" і кажуть, що під неї теоретично може потрапити будь-яка людина...

- Робота нашого підрозділу багато в чому базується на аналітиці. Ми повинні діяти системно і відпрацьовувати всі блоки злочинної організації, включаючи і силовий і економічний. Економічний блок – це підживлення. Силовий блок – це загальна організація. Окремий фокус – вплив злочинності на чиновників, їх зв'язку, які дозволяють здійснювати економічні злочини. Виконуючи забаганки злочинної організації, чиновники, у свою чергу, теж скоюють злочини, а саме – посадові. Тому всі ці напрямки повинні бути у фокусі уваги нашого підрозділу, і причетні повинні понести покарання.

Якщо люди не скоюють злочини, їм нічого боятися. Але якщо вони співпрацюють з бандитами, вони повинні відповідати за свої дії. Наведу приклад. Відпрацьовуючи одну з груп, яка відбирала у людей квартири, побачили, що до бандитів звертаються ріелтори, які розуміють, що на чолі злодій в законі, і він може з використанням кримінального елементу вплинути психологічно і фізично на людину і схилити його до переоформлення квартири. Тобто, такий ріелтор усвідомлює, що він звертається до суб'єкта злочинного впливу в кримінальному середовищі. Коли документуються такі ситуації, це простежується в розмовах, в діях. Як ви вважаєте, таких людей потрібно притягати до відповідальності?

- А якщо людина здав нерухомість або продав техніку комусь з таких злочинців? Його теж можуть залучити?

- Якщо він не знав, хто ці люди, чи то ні. В його діях повинен бути умисел. Це як зі скупкою краденого. Людина повинна чітко усвідомлювати, що він купує крадене. Так і тут.

Невинних залучити за цим законом нереально, навіть якщо у когось виникне величезне бажання. Цього не допустять ні прокуратура, ні суди. Тому ризики мінімізовані.

- Судячи з ваших відповідей, робота правоохоронців не стане набагато легше, якщо цей закон вступить в силу...

- Хочете запитати: покарання це для нас чи нагорода?

- Ну, можна і так сформулювати.

- Цей закон дозволить запровадити адекватні правові механізми протидії організованій злочинності, виключити уникнути кримінальної відповідальності представниками вищої ланки, а відповідно і продовження їх злочинної практики, запобігти в'їзд в Україну "злодіїв в законі" і кримінальних авторитетів з пострадянських держав, де з ними суттєво посилена боротьба.

У цьому році правоохоронними підрозділами було затримано 5 злодіїв у законі. З них один знаходився у розшуку у кримінальній злочину, вчиненого на території іншої держави, інші були затримані за порушення правил перебування в Україні. Так, вони поміщені в пункти тимчасового перебування іноземців та їх, по суті, як-то припиняли. Але це не вирішує проблему. Ми ж розуміємо, що вони приїхали за підробленими документами не для того, щоб влаштуватися на роботу.

- Навіщо такі "гастролери" взагалі приїжджають? Вони мають вплив на території України? Є сфери кримінального бізнесу, які їм підконтрольні?

- Часто вони використовують нашу територію як транзитну, щоб перебратися в інші країни. Також приїжджають для вирішення певних питань або часткового перерозподілу сфер впливу.

- Варто розраховувати на швидкий ефект у боротьбі з організованою злочинністю, як це було в Грузії?

- Станом на сьогодні ми забезпечуємо, напевно, повне оперативне перекриття цієї сфери. І нам вдається попереджати злочини. Наприклад, цього року було попереджено 3 замовних вбивства, які були організовані злочинними співтовариствами. Одне з них – вбивство керівника адвокатського бюро в Київській області.

Практично щодня ми перехватываем інформацію про протистояння кримінальних угруповань, які ділять сфери впливу в регіонах України, і відповідно реагуємо.

Зараз ми опрацьовуємо зі слідчими органами алгоритм документування таких злочинних угруповань та їх лідерів, який буде використовуватися у зв'язку з цим законом. Оскільки він не має ретроспективної дії, те, що було задокументовано раніше, ми не зможемо використовувати. Але у нас є напрацювання, суб'єкти, які у нас сьогодні оперативно перекриті, потенційно мають перспективу документування та кваліфікації їх дій по новому складу злочину.

- Як у злочинному середовищі відреагували на закон?

- Ще на етапі прийняття нового закону не відбулося велику кількість запланованих зборів, зараз частина злодіїв у законі готуються до виїзду з країни. Як на мене, це теж вже результат.

- Але, напевно, вони з часом і до нього пристосуються?

- Ми прогнозуємо і до цього готові. Як тільки закон вступить в силу, у нас буде результат.

- Скільки зараз злодіїв в законі мають вплив на криміналітет в Україні? Вони всі перебувають у країні чи є такі, які живуть за кордоном, а тут поставили своїх людей?

- Всього на сьогоднішній день в Україні знаходиться приблизно до 15 злодіїв у законі". Одному з них висунули підозру у скоєнні умисного вбивства.

Є й ті, хто керує процесами, перебуваючи за кордоном. Тому для нас дуже важливо розвивати міжнародне співробітництво з колегами з інших держав.

Співпраця між нами та іноземними колегами дозволяє нам оперативно обмінюватися інформацією.

Ми хочемо налагодити механіку документування, у тому числі міжнародної транснаціональної злочинності. Етнічні угруповання, які перебувають в Україні, мають своїх спільників за кордоном. Тому нам так важлива спільна робота з міжнародними партнерами.  "Кожен злодій в законі має певний вплив у тому чи іншому регіоні. Буває, що і в декількох"

 - Як вони ділять між собою сфери впливу? За напрямами кримінального бізнесу або по територіях?

- Говорити, що Україна розділена між злодіями в законі, не можна. Однак кожен злодій в законі має певний вплив у тому чи іншому регіоні. Буває, що і в декількох. Він призначає своїх довірених осіб, які контролюють кримінальні процеси та злочинні групи, що функціонують в регіоні з метою отримання злочинного доходу та перерахування частини коштів в так званий "общак".

Але ці процеси перерозподілу сфер впливу відбуваються постійно, що призводить часто до конфліктів. На це ми реагуємо, щоб не допускати ситуацій, в яких можуть бути постраждалі. Є ще так звані автономні групи, які скоюють тяжкі злочини (розбої, грабежі, викрадення автомобілів, нальоти на домоволодіння із застосуванням вогнепальної зброї). Там складніше відпрацьовувати складу групи, їх зв'язку. Багато з них розуміють методи роботи правоохоронних органів, що теж ускладнює ці процеси.

- Руслан, скажіть, чому не вдалося запобігти перестрілку в Броварах? Як вийшло, що поліція дізналася про те, що в місті таку кількість озброєних людей тільки після того, як надійшов дзвінок по лінії "102"?

- На жаль, ми не можемо розуміти все, що відбувається і не можемо перехоплювати всю інформацію. Частина якоїсь інформації в оперативників була. Знали про конфлікт. Але не розуміли способи його розвитку. Не було ніякої інформації про те, що готується збройне протистояння. Це сталося спонтанно. Очевидно, при переговорах щось пішло не так і вони перейшли в активну фазу.

- Ви сказали, що лідери злочинних співтовариств впливають на політиків. Це діючі депутати? Якого рівня?

- Депутати місцевого рівня – районного, обласного.

- У Верховній Раді є ті, у кого вони вкладають гроші?

- На жаль, туди потрапляють люди, які мають зв'язки із злочинними угрупованнями.

- Багато таких людей?

- Не багато. Але вони є.

- Який відсоток?

- Чоловік приблизно 10.

- Наскільки впливові ці люди в парламенті? Серед них є голови комітетів?

- Це просто депутати.

- Яка ймовірність того, що депутати сядуть разом із злодіями в законі?

- Дуже невисока. На даний момент у нас немає даних про те, що депутати беруть активну участь у діяльності злочинної групи або злочинного співтовариства. Якщо ми отфиксируем якісь дії, які спрямовані на вчинення злочину, природно, ми будемо інформувати Генерального прокурора про таку подію і далі вживати заходів по документуванню.

- Можете назвати п'ятірку найбільш впливових "законників"?

- Вони нам відомі, але називати їх імена не можу. Будуть вироки, почуєте.

- Якщо говорити про "смотрящих", є різниця, між тими, які знаходяться на волі і в місцях позбавлення волі? Були випадки, коли хтось із них притягувався до відповідальності?

- В установах виконання покарань вони можуть бути призначені як за погодженням злодія в законі або безпосередньо ним, так і бути висунутими зборами та рішенням авторитетних засуджених - так званих "блатних" і "бродяг". Хоча, в основному, призначення узгоджуються з злодіями в законі або їх представниками - відповідальними за місця позбавлення волі.

Підрозділами управлінь стратегічних розслідувань у Рівненській, Кіровоградській, Сумській областях було проведено заходи щодо документування протиправної діяльності з боку так званих "смотрящих" у Львові, Кропивницького, Сумському СІЗО. В результаті вжитих заходів протягом 5 місяців поточного року протиправна діяльність була припинена (у Рівненському та Кропивницького СІЗО численні вимагання сплати грошових коштів з інших ув'язнених та їхніх родичів, а в Сумському СІЗО - кваліфіковані шахрайства з допомогою засобів мобільного зв'язку).

- У Лук'янівському СІЗО є "смотрящий"? Хто ця людина, ви розумієте?

- Це молода людина. Він був притягнутий до кримінальної відповідальності за те, що на пішохідному переході збив дитину.

- І як же він так став "смотрящим"?

- Допомогли зв'язки в злочинному середовищі.

- А який там приблизно розмір "общака"? Як він поповнюється?

- За наявною оперативною інформацією, так званий "общак" Київського СІЗО може становити до 500 тисяч доларів США. Поповнюється він в основному від протиправної діяльності в'язнів, що належать до категорії так званих "блатних" і "смотрящих". Однак кошти в основному знаходяться не в готівковому вигляді в умовах СІЗО, а на карткових рахунках підконтрольних цієї категорії осіб. Щомісяця з такого "общака" здійснюються відрахування злодію в законі, у сфері впливу якого знаходиться СІЗО.

На волі "общак" переважно поповнюється за рахунок відрахувань від родичів ув'язнених, з яких вимагають грошові кошти, якщо вони програли в азартні ігри, у них є борги, з доходів від реалізації наркотичних речовин тощо. Частина грошей спрямовується на придбання і доставку в СІЗО наркотичних речовин, спиртних напоїв, інших заборонених предметів, у тому числі мобільних телефонів, для підкупу співробітників адміністрації місць позбавлення волі. У нас з місць позбавлення волі в цьому році 7 організованих злочинних груп затримано, які, в тому числі, у змові зі співробітниками адміністрацій організовували постачання заборонених наркотичних речовин.

- Простіше кажучи, торгували наркотиками...

- Не просто торгували. Вони забезпечували їх виготовлення на волі зі своїми спільниками, транспортування. А за сприяння посадових осіб адміністрацій цих закладів, які забезпечували передачу їх в місця позбавлення волі і продаж там.

- Правда, що у виправних установах є камери, в які не можуть зайти співробітники адміністрації?

- Така ситуація була в минулому році у Кропивницького СІЗО. Однак, з допомогою в тому числі нашого підрозділу був припинений бунт в установі, проведені обшуки всіх камер, у тому числі тих, які не відвідували представники адміністрації. Основні "бунтівники" покинули межі області, а згодом їм були пред'явлені підозри.

- Взимку минулого року стало відомо, що за вимагання понад 100 тисяч доларів у Рівному співробітниками департаменту стратегічних розслідувань був затриманий один з лідерів злочинного угруповання та його спільник. Потерпілим виявився італійський бізнесмен, який приїхав в Україну, щоб вести тут бізнес, але змушений був за нього боротися. На якій стадії ця справа?

- У березні поточного року досудове розслідування було завершено і справу було направлено у Рівненський міський суд. Розгляд відкладали п'ять разів за заявами адвокатів підсудних у зв'язку з пандемією і введеним карантином.

- А що з потерпілим? Коли ми спілкувалися з ним у минулому році, говорив, що планує виїхати.

- Зараз він в Україні. Чергове судове засідання призначене на 3 липня. "Вводити вільний обіг зброї для самозахисту нам поки рано"

- Як ви ставитеся до легалізації зброї?

- У нас і так багато. Ті події, які відбуваються на Сході, на жаль, призвели до того, що обіг зброї зріс у кілька разів. Що стосується легалізації, напевно, це більше політичне рішення...

- У вас немає власної думки з цього приводу?

- У мене є думка як громадянина. Як громадянин, я вважаю, що вводити вільний обіг зброї для самозахисту нам поки рано. Що легалізувати? Зараз і так будь-який громадянин може отримати дозвіл на мисливську зброю і піти купити дробовик. Для самозахисту цього достатньо.

- Але мисливську рушницю видається все-таки не для самозахисту, з ним по вулиці не погуляєш.

- Зрозуміло. Але мисливську рушницю людина може застосовувати для самозахисту, якщо виникне надзвичайна ситуація. У нас є практика Верховного Суду і виправдувальні вироки людям, які змушені були застосувати зброю для того, щоб захистити себе, свою сім'ю, своє майно, коли були скоєні розбійні напади на їхні оселі. Тому для того, щоб захиститися, не треба роздавати всім пістолети, як пропонують. Чим більше людей буде ходити по вулицях зі зброєю, тим більше буде інцидентів з негативними наслідками.

- Руслан, ви раніше працювали в Департаменті захисту економіки Нацполиции, потім пішли на посаду керівника Територіального управління ДБР, розташованого р. в Києві. Навіщо повернулися?

- Тому що я в душі оперативник. В ГБР – більше слідча робота з більш вузьким колом суб'єктів. Мені тут більше подобається, я тут у своїй тарілці.

- Але зарплата там значно вище.

- Це правда. Але ми ж працюємо не тільки за зарплату, але і з якогось покликанням. Повторюся: я тут, тому що оперативник. Мені подобається ця робота. Тому повернувся. Причому мене ніхто не виганяв.

- В управлінні, яке ви очолювали в ГБР, було чимало резонансних справ, у деяких з них фігурували політики. Був тиск з боку керівництва, якісь вказівки в частині розслідування?

- Ні, ніякого тиску. Ми давали нормальний результат, як на мене.

- Чому справу про підпал офісу Партії регіонів, в якому висунуто підозру Тетяні Чорновол, розслідувало теруправління, а не управління у справах Майдану?

- Наскільки я пам'ятаю, таке рішення було прийнято прокурором Офісу Генерального прокурора.

- Які завдання зараз перед собою ставите тут?

- Ми повинні показати свою ефективність і виправдати очікування суспільства та політиків від того пасу, який нам дали цим законом. Ми сьогодні працюємо практично в цілодобовому режимі.

- Такі злочинні групи чимало коштів виводять гроші за кордон. Є шанси їх повернути?

- Шанси є. Частина грошей Януковича, виведених на офшори, повернули же. Так що практика є, треба працювати. Ми зараз дуже щільно цим займаємося. Але швидко це не буде. Процедура міжнародно-правової допомоги, яка здійснюється лише через канали Генеральної прокуратури, непроста і тривала за часом. Є такі міжнародні запити, виконання яких можна чекати 3 роки.

Зараз департаментом відладжено взаємодія з такими міжнародними організаціями як STAR - партнерська ініціатива Групи Світового банку та Управління Організації Об'єднаних Націй з наркотиків і злочинності, яка підтримує міжнародні зусилля, спрямовані на припинення практики приховування активів, отриманих від корупційних злочинів, CARIN - Камденская міжвідомча мережа з питань повернення активів - це неформальна мережа представників правоохоронних органів і судових практиків, фахівців у сфері виявлення та розшуку активів, заморожування, арешту та їх конфіскацію, SIENA - секретна мережу, що функціонує на базі Європолу, основна мета якої-обмін інформацією між правоохоронними органами ЄС і стратегічними партнерами мережі.

- Скільки організованих злочинних груп затримано з початку року?

- З початку року Нацполицией викрито 180 організованих груп і злочинних організацій, безпосередньо підрозділами ДСР - 67. Встановлені особи, які діяли в цих групах, їх роль у злочинній діяльності. Їм було повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних злочинів. Щодо 67 організованих злочинних груп і злочинних організацій обвинувальні акти спрямовані в суд.

Серед злочинів, які не розкриті, - 8 вбивств, в тому числі 3 замовних, 16 розбійних нападів, 11 грабежів і 10 квартирних крадіжок. У Тернополі затримали групу, яка скоювала крадіжки ікон з церков, потім їх реставрували і збували колекціонерам. Було вилучено понад 600 церковних предметів, серед яких 450 цінних ікон.

- В минулому році в рекордно короткі терміни були закриті всі гральні заклади. Вони намагаються відновити роботу?

- Періодично намагаються, але ми оперативно реагуємо. В цьому році було закрито 1561 гральний заклад та вилучено техніки майже на 123 мільйона гривень. 72 організаторам повідомлено про підозру, з них 50 у складі організованої злочинної групи і 11 за участь у злочинній організації. 21 обвинувальний акт направлено до суду. Варто, мабуть, зазначити, що більша частина закритих гральних закладів, відсотків 90, це звичайно ж, інтерактивні клуби, які маскували свою діяльність під держлотереї.

У грудні минулого року уряд своїм рішенням скасував деякі положення наказу Комітету з питань регуляторної політики та підприємництва Мінфіну, в результаті чого держлотереї втратили можливість використовувати свої електронні системи. На сьогодні в правовому полі дозволено тільки розповсюдження лотерей в паперовому вигляді. Ця сфера давно потребує врегулювання на законодавчому рівні. Чекаємо, коли буде прийнятий законопроект про легалізацію азартних ігор.

- Верховна Рада планує найближчим часом розглянути його у другому читанні. Ви за легалізацію чи проти?

- Напевно, більше за. Тому що потрібні чіткі правила гри. Зрозуміло, що і після цього будуть порушення. Але їх буде менше. При цьому бюджет отримає додаткові кошти.

- Раніше департамент захисту економіки відстежував публічні закупівлі і розслідував факти нецільового використання бюджетних коштів. Він ліквідовано. Але зараз виділяється чимало грошей на боротьбу з коронавірусом. Перед вашим підрозділом не ставили завдання моніторити, як вони розподіляються і є при цьому зловживання?

- Зараз ми тендерами практично не займаємося. Що стосується фінансування за коронавирусу, ми проводимо оперативний аналіз. У разі появи ризикових дій чиновників, де ми будемо вбачати нецільове використання, розкрадання цих коштів, звичайно, будемо реагувати. Якщо ми отримаємо таку інформацію, ми в установленому порядку проінформуємо органи досудового розслідування. Нехай приймають відповідне рішення і розслідують. Поки що таких фактів немає.

Розмовляла Тетяна Бодня



Категория: Новости