Експертиза 12 проб зимового дизпалива: чиє ДТ окам'яніє?
Опубликованно 12.12.2019 13:00
Дизелистам зима не страшна. Столичний Інститут споживчих експертиз вирішив перевірити мережі АЗС на наявність дійсно зимового дизпалива і відібрав проби в десятці найпопулярніших мереж. І з'ясував яке з них відповідає так і не прийнятим нормам Євро-6, а яке – давно скасованим Євро-4.
Довгий час офіційні імпортери відмовлялися завозити в Україну дизельні автомобілі - надто вже нестабільним було якість вітчизняного дизпалива. Особливо в зимовий період - паливні фільтри моторів з системами уприскування common rail при попаданні в них річної солярки «каменели» на раз. Що не раз підтверджували і наші експертизи - пошуки пристойної "зими" перетворювалися в самий справжній квест. Дилерів можна зрозуміти - одна-єдина така заправка могла вивести з ладу ТНВД, яка інший раз складає більше половини вартості дизеля.
Дизельна дюжина
Ми постаралися зробити максимальну вибірку, відібравши проби у дискаунтерів і мереж з світовим ім'ям, неофітів і у старожилів ринку. У сертифіковану лабораторію вирушили зразки важкого палива зі столичних заправок WOG, ОККО, КЛО, Amic, ANP, Chipo, Glusco, Marshal, Motto, Shell, Sunoil і БРСМ-Нафта. Крім товарних сортів ми досліджували і фірмові коктейлі, збагачені різними присадками. Дослідження проводилися за п'ятьма основними параметрами, що регулюються ГОСТ 7688:2015: гранична температура фільтрування, масова частка води, цетановий індекс, вміст сірки і щільність.
Ступінь «задубіння»
Головний дизтопливный питання, що турбує водіїв - його морозостійкість. Занадто свіжі в пам'яті часи, коли в паливо трубопроводах доводилося відігрівати паяльними лампами. Вищеназваний галузевий стандарт поділяє паливо на літній та зимовий по граничній температурі фильтрованности. У першому випадку граничний поріг рухливості повинен настати лише по досягненні -5 °С, у другому вже при -20 °С. Цей же норматив регулює наявність у паливі води - максимум 0,02%. Інакше при мінусовій температурі кристали льоду заб'ють паливний фільтр і трубопроводи не гірше запарафинившегося дизпалива. І хоча ні в одній з експертних проб води не виявлено (що говорить про грамотності логістики і правильності зберігання ДТ), до справді зимовим можна віднести лише вісім зразків них. Відрадно, що "важке паливо" WOG і OKKO загусло лише по досягненні - 30°С і ще двох проб (Chipo і Motto) до "арктичної" відмітки не вистачило буквально градуси.
Число і індекс
Не менш важливий параметр для ДТ - цетановий індекс, що відображає вплив на паливо присадок, поліпшуючих його цетанове число. Ніж індекс вище, тим легше двигун запускається в мороз і стабільніше працює. На цей раз складнощів з подоланням порогу в мінімальні 46 одиниць ні у кого не виникло. І знову найбільший "запас міцності" - у зразків WOG і OKKO, непогані результати також показали проби БРСМ-Нафта і Chipo.
Енергетична щільність
Якщо цетана багато не буває, то щільність дизпалива (виділяється їм кількість енергії) зобов'язана знаходиться в суворо визначених рамках. Згідно ГОСТ 7688:2015 щільність при температурі 15° С вона повинна залишатися в межах 820-845 кг/м3. І знову всі дванадцять проб строго відповідають визначеним коридору.
Група ризику
Головний екологічний параметр дизельного палива - надлишок сірки. При згорянні концентрат сірчаної і сірчистої кислот не тільки закоксовивается нейтралізатори і паливну апаратуру, але і подразнює слизову оболонку людини. Якщо раніше з "підвищеною кислотністю" мирилися з-за непоганих змащувальних властивостей сірки, то з винаходом більш досконалих та екобезпечних змащувальних присадок сірці оголошено бій. З кожною новою євронормам її повинно залишатися все менше: прийнятий у 1999 році Euro-3 допускав наявність 350 ppm (мг/кг) сірки на 1 кг, а введений десять років потому (і нині чинний в Україні), Євро-5 - 10 ррм. І хоча всі відібрані проби вклалися в норматив, за цим показником серед них серйозний розкид. Так, лідируюча четвірка (ОККО, WOG, Chipo, Motto) вклалася в 3-4 мг/кг, в той час як проби Glusco і Marshall пройшлися по самому краю - 10 мг/кг.
Дизелистам зими можна не боятися
Судячи по експертизі, якість солярки на вітчизняних АЗС як ніколи високо, а за деякими позиціями воно навіть відповідає відстроченого ще на рік Євро-6. Але головне, що ніхто не дозволяє собі торгувати «літнім» дизелем в період холодів, що неодноразово помічалося раніше.
Дослідження згідно ДСТУ 7688:до 2015 палива дизельного
Цетановий індекс
(норматив - не менш 46 од.)
Густина при t 15 °С, кг/м3 (норматив 820-845)
Вміст сірки, мгкг (норматив - не більше 10 мг/кг)
ОККО (ДТ Євро)
57
833,7
3
WOG (Mustang Diesel)
57
827,3
3
CHIPO (ДТ Євро)
56,9
828,9
3
Motto(ДТ Євро)
55,8
837,4
4
БРСМ - Нафта (ДТ Євро)
56,9
834,4
5
Shell (ДТ Євро)
52,6
834,9
5
SUN OIL (ДТ Євро)
55,7
832,9
6
Glusco (ДТ Євро)
54,1
827,2
10
КЛО (ДТ Євро)
53,5
830,2
9
Marshall (ДТ Євро)
52,5
832,5
10
AMIC (ДТ Євро)
52,3
831,7
9
ANP (ДТ Energy)
51,4
835,7
8
Дослідження згідно ДСТУ 7688:до 2015 палива дизельного
Масова частка води, % (норматив - не більше 0,02 %)
Гранична температура фільтрованості, не вище,°З
(норматив - для марки Л (-5°С ), для марки З ( - 20°С ), для марки Арктика ( - 30°С ))
ОККО (ДТ Євро)
Не виявлено
- 30
WOG (Mustang Diesel)
Не виявлено
- 30
CHIPO (ДТ Євро)
Не виявлено
- 29
Motto(ДТ Євро)
Не виявлено
- 29
БРСМ - Нафта (ДТ Євро)
Не виявлено
- 25
Shell (ДТ Євро)
Не виявлено
- 25
SUN OIL (ДТ Євро)
Не виявлено
- 22
Glusco (ДТ Євро)
Не виявлено
- 18
КЛО (ДТ Євро)
Не виявлено
- 19
Marshall (ДТ Євро)
Не виявлено
- 16
AMIC (ДТ Євро)
Не виявлено
- 15
ANP (ДТ Energy)
Не виявлено
- 14
Олександр Бабенко
Категория: Автомобили